به گزارش صدای بورس، شرکتهای نرم افزاری سهم بسزایی در رشد و ارتقای بازار سرمایه داشتهاند، چرا که دقت و سهولت را برای فعالان بازار سهام به ارمغان آوردهاند، اما این شرکتها با چالشهایی رو به رو هستند که مهمترین آنها بحث مالی و به تبع آن نیروی انسانی و تجهیزات و نرم افزارهای بروز است. رشد و توسعه این شرکتها طبیعتا در ارتقای بازار سرمایه و افزایش سرمایهگذاران و همچنین دقیقتر شدن سرمایهگذاری در بازار بسیار موثر و لازم است. در همین زمینه با حجت اله فرهنگیان، مدیر عامل شرکت رایانهمافزا گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.
* افزایش سرمایه شرکت به چه میزانی و چه زمانی در چند مرحله صورت میگیرد؟
با همکاری و تصمیم سهامداران موفق شدیم در مجمع سال گذشته، ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش سرمایهای را از مبلغ ۲۰ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد تومان برای شرکت رایان هم افزا به تصویب برسانیم که ۱۵ میلیارد تومان از محل سود انباشته و به صورت قطعی و ۶۵ میلیارد از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران انجام شد که ۱۵ میلیارد آن بعد از مصوبه انجام شد و موضوع ۶۵ میلیارد نیز حق تقدمش باز شده، منتشر شده و افزایش سرمایهاش در حال انجام است تا بتوانیم برای توسعه بیشتر از این فرصت استفاده کنیم.
* در طول ۱۸ سال چه برنامههایی داشته و از چه برنامههایی رونمایی و چه دست آوردهایی داشته اید؟ برای سال آینده چه برنامههایی دارید؟
رایان هم افزا در طول ۱۸ سال فعالیت خود نامش با اولینها در بازار گره خورده و همیشه ستون و پایه مهمی در توسعه بازار در کنار ارکان و فعالان بازار سرمایه بوده است. تقریباً سالی نبوده است که حداقل یک یا دو محصول جدید از سوی شرکت به بازار ارائه نشود که این موضوع در سالهای اخیر بازهم توسعه و نمود بیشتری داشته است. در یک سال اخیر توسعههای جدی در حوزه زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری داشتیم، رایان هم افزا این مزیت را دارد که مرکز داده تخصصی خود را داشته که موجب چابکی و دسترسی بهتر است، این زیرساخت در یک سال گذشته به خوبی توسعه پیدا کرد و بحثهای اطمینان از تداوم سرویس و موضوع سایتهای پشتیبان برای توسعه بیشتر در دستورکار هیات مدیره قرار گرفت.
در حوزه نرم افزارها و آنلاین توانستیم با تغییرات معماری، سرعت و پرفورمنس بیشتری برای مشتریان فراهم کنیم. تلاش کردیم پیوسته در حوزه UI نیازهای مشتریان برآورده شود. صندوقها و صندوقهای چندبخشی، اهرمی، تضمین، بازنشستگی و تقریبا مجموعه متنوعی از صندوقهای جدیدی که در بازار بوده، توسط رایان هم افزا ارائه شده و یا میشود و توانستیم تنوع و برند خوبی را در حوزه صندوق ایجاد کنیم و تقریبا هر ابتکاری در این حوزه توسط فعالان بازار سرمایه و یا سازمان بورس و اوراق بهادار اتفاق میافتد رایان هم افزا در کنار بازار است و به ایجاد آنها کمک میکند. در حوزه پرداختی و بانکی به عنوان یک حوزهای که سمت بانک هم به تازگی شاید به یک بلوغ جدیدی رسیده است و سرویسهای خوبی را ارائه میکند و رایان هم افزا نیز همگام با این توسعه سعی دارد ارتباط خوبی را در حوزههای بانکی برقرار کند مثل ارائه سرویس رایان بانک و کارتابل بانکی با ۱۶ بانک، سرویسهای نئو بانک و ... در حوزه پرداخت یاری و PSP چیزهایی هستند که تا حالا تلاش کردهایم ایجاد کنیم و در آینده نیز به عنوان بخشهای اجرایی و درآمد جدی به آن فکر میکنیم.
* شرکتهای نرم افزاری و به ویژه رایان هم افزا با چه چالشهایی مواجه هستند؟
همواره دو چالش مهم وجود دارد یکی بحث ظرفیت و توان نیروی انسانی و تیم است. اگر الان یاران هم افزا هجدهمین سالگرد خود را جشن میگیرد، بزرگترین چیزی که مدیون آن است تیم خوبی است که ایستاد و ادامه داد و همچنان ادامه میدهد، سعی میکنیم ظرفیتها و فرصتها را اضافه کنیم. بنابراین مهمترین دارایی رایان هم افزا و شرکتهای مشابه ظرفیت نیروی انسانی است. چالش بعدی در شرکتهای نرم افزاری نیز بحث نقدینگی است به هر حال داستان شرکتهای نرم افزاری اینگونه شکل گرفته است که نقد هزینه میکنند و بعد باید به دنبال وصول مطالبات بروند. طبیعتا هزینههای شرکتهایی از جنس IT شاید خیلی بالاتر از حد معمول باشد، بنابراین موضوع چالش نقدینگی مهمترین نکتهای است که معمولا در توسعهها بسیار کمک کننده است.
* نظرتان در رابطه با کارمزد خدمات به کارگزاریها و سبدگردانها چیست؟
هزینههای شرکتهای نرم افزاری بسیار زیاد است و رایان هم افزا نیز به عنوان یک شرکت ناشر مشخصاً شفافیت مالی دارد. میتوان هزینه نکرد اما شرکت نرم افزاری نمیتواند شرایط خود را استیبل نگه دارد و باید همواره در حال توسعه باشد تا بتواند شرایط را همانطور که هست نگه دارد و اگر توسعه نیابد سقوط خواهد کرد و سهم بازار، سرویس و همه چیز را از دست خواهد داد. مشخصاً شرکتی همچون «رافزا» که خدمات اشتراکی ارائه میدهد فشار را به مشتری منتقل نمیکند بلکه این فشار به تعداد زیادی مشتری سرشکن میشود، اگر مشتری بخواهد اختصاصا این خدمات را ارائه کند، هزینهای بیش از ۱۵ برابر هزینه موجود برایش خواهد داشت. ولی جنس نرم افزارهای معاملات از جنس نرم افزارهای آفلاین حسابداری و بدون ارتباط نیست یک نرم افزار کاملا زنده است که در لحظه با همه جا در ارتباط بوده و در حال بهروز شدن است و پیوسته انواع منویات مربوط به سازمان بورس و اوراق بهادار، ارکان، نیازهای مشتری، تحریمها و ... روی آن تاثیر دارد که همه لازم بوده و هزینه اینها بسیار هنگفت است. به همین دلیل شرکتهایی مثل رایان هم افزا شاید به دلیل همراهی بازار که بتواند رشد کند، هزینهها را خیلی دست پایین گرفتند تا بتوانند همگام باشند. اما مساله واقعی اینجاست که یک هم تکاملی بین بازار و فناوری وجود دارد، یعنی هرچه فناوری رشد بیشتری داشته باشد، بازار رشد بیشتری میکند، بازار حرفهایتر باشد فناوریهای حرفهایتری را میطلبد بنابراین اینکه واقعا فاصله جدی بین آیتی در حوزه بانکی و حوزه بازار سرمایه وجود دارد و شاهدیم که آیتی در حوزه بانکی آنقدر توسعه داشته و به بلوغ رسیده است اما در حوزه بازار سرمایه هنوز با نمونه حوزه بانکی فاصله دارد همین بلوغ نگاه به هزینههای آیتی و بزرگ شدن حوزه آن است که طبیعتا منجر به بزرگتر شدن و حرفهایتر شدن بازار سرمایه میشود. توصیه میشود در جایی که نگاه به این است که شاید هزینههای شرکتهای نرمافزاری در حوزه فناوری معاملاتی بالاست، مطالبهگری بیشتر از این که قیمت را پایینتر بیاورند و تخفیف بگیرند، از این جنس باشد که خدمات و سرویسهای با کیفیتتر و متنوعتر از شرکتهای نرم افزاری طلب کنند که به مراتب برای هر دو طرف مطلوبتر است.
- محمدرضا شاهوردیلو - خبـرنــگار
- شماره ۵۱۴ هفته نامه اطلاعات بورس
نظر شما